Zo zorgt RAP bij Savant Zorg voor duidelijkheid in arbeidsvoorwaarden
Bij Savant Zorg zetten ruim 1.600 medewerkers en zo’n 500 vrijwilligers zich dagelijks in voor goede zorg, wonen en welzijn in Zuidoost-Brabant. Thuis bij cliënten en in moderne woonzorgcentra. Maar waar ga je als medewerker naartoe als je een vraag hebt over je arbeidsvoorwaarden, terwijl je verdwaalt in een overvol intranet? Savant Zorg wilde dat collega’s zelf snel en duidelijk antwoord kunnen vinden op dit soort vragen. Vanuit die wens kwam HRM-kennisplatform RAP in beeld.
Binnen de organisatie vinden ze het belangrijk dat medewerkers zoveel mogelijk zelf regie kunnen nemen. HR-adviseur Janneke van de Kerkhof vertelt: “Bij Savant Zorg streven we ernaar dat medewerkers zelf zoveel mogelijk regie hebben. Daar hoort het zelf kunnen opzoeken van antwoorden op hun arbeidsvoorwaarden natuurlijk ook bij. Uiteraard willen we dat voor onze medewerkers zo gemakkelijk en begrijpelijk mogelijk maken.”
De uitdaging: arbeidsvoorwaarden verstopt in een vol intranet
Alle arbeidsvoorwaarden van Savant Zorg stonden op het intranet. Informatie was er genoeg, maar juist dát zorgde voor een uitdaging. Janneke blikt terug: “Het intranet bevatte een overvloed aan informatie, waardoor het voor collega’s niet altijd duidelijk was waar ze precies hun arbeidsvoorwaarden konden vinden. Sommige belangrijke informatie was een beetje verstopt.”
Het gevolg: medewerkers moesten zoeken naar informatie waarvan je eigenlijk wilt dat die direct en helder beschikbaar is.
De oplossing: HRM-kennisplatform RAP
Om dat te verbeteren, stapte Savant Zorg over op het HRM-kennisplatform RAP. Janneke vertelt hoe dat is gegaan: “Een interim collega kende RAP al van andere organisaties die ermee werken en na een presentatie was het duidelijk; wij willen ook gaan werken met RAP.”
De implementatie verliep volgens haar soepel: “De implementatie verliep heel soepel. Onze visie en die van RAP sluiten goed op elkaar aan.” Ook binnen het HR-team werd al snel duidelijk wat het platform toevoegt. Janneke: “Binnen ons HR team wordt er enthousiast gereageerd op RAP; ook voor HRM’ers is alle informatie gemakkelijk vindbaar. Ik merk dat we door het uitgebreide HRM-deel binnen RAP ook zelfredzamer worden. We gebruiken het om onze eigen kennis en kunde te vergroten. Zo draagt RAP bij aan onze ontwikkeling.”
Het resultaat: snel en eenvoudig inzicht voor iedereen
Sinds de livegang merken ze bij Savant Zorg dat RAP echt gebruikt wordt. “Met RAP hebben alle medewerkers snel en eenvoudig inzicht in hun rechten en plichten en vinden ze snel welke mooie dingen we onze collega’s bieden,” legt Janneke uit.
Ook over de samenwerking met RAP is ze positief: “Het is heel prettig werken met de mensen van RAP, het contact is laagdrempelig en acties worden snel opgepakt. Dit heeft gezorgd voor een soepele en snelle implementatie. Ook hebben we al enkele keren vraagstukken neergelegd bij de RAP helpdesk. Ondanks dat we nog maar net live zijn, begint RAP al echt te leven binnen onze organisatie.”
Zo zorgt Savant Zorg ervoor dat belangrijke informatie over arbeidsvoorwaarden niet langer verstopt zit in een druk intranet, maar op één plek duidelijk en makkelijk vindbaar is. Voor alle medewerkers én voor HR.