Inzicht in de zorgverlenersreis van VariantZorg door Design Thinking

Renée Slotboom is manager Human Talent & Kwaliteit bij VariantZorg en verantwoordelijk voor alles wat met HR te maken heeft. ‘Toen we vorig jaar startten met het uitwerken van de nieuwe strategie namen we als uitgangspunt de behoefte van onze zorgverleners. We wilden weten hoe we onze zorgorganisatie zodanig moeten inrichten, dat onze medewerkers hun werk kunnen uitvoeren zoals zij dat graag willen. Ik wilde de methode van Design Thinking hierbij graag inzetten, vooral omdat je hiermee vooraf heel goed voorbereid wat het doel moet zijn en welke hulpmiddelen je hierbij nodig hebt. We zochten de verbinding met innovatiebedrijf Lüün en zo begon ons avontuur van de zorgverlenersreis, de ‘Moments that Matter’.’

VariantZorg en Design Thinking

Vertraagd versnellen door Design Thinking

Om echt te weten waar hun medewerkers behoefte aan hebben, koos VariantZorg ervoor om met een Design Thinking traject van start te gaan. ‘We zijn een oplossingsgerichte organisatie en de verleiding is groot om meteen met een oplossing aan de slag te gaan, maar om te weten wat onze medewerkers écht willen, besloten we om een stapje terug te zetten en aan de basis te beginnen. Vertraagd versnellen noemen we dat. Wanneer je vooraf beter kadert, ga je er veel sneller doorheen en boek je andere resultaten.’ 

Samen met de design thinkers van innovatiebedrijf Lüün bracht VariantZorg de zorgverlenersreis in kaart met de belangrijkste wow- en afhaakmomenten.  ‘In de Design Thinking methode ga je systematisch aan het werk en doorloop je verschillende fases. Je verzamelt zoveel mogelijk belangrijke informatie door in gesprek te gaan met medewerkers die je daarna als concrete oplossingsrichtingen kan uitrollen in je organisatie. Dit proces heeft ons enorm verrijkt!’ 

5 thema's van de zorgverlenersreis

Vanuit de opgehaalde behoefte van de medewerkers, ontstond de nieuwe zorgverlenersreis die is opgebouwd uit 5 belangrijke thema’s:  

  1. Voorwaarden voor vrijheid 
  2. Onboarden zonder stress 
  3. Gezien worden 
  4. IT zonder gedoe 
  5. Offboarden met een glimlach 

‘Bij alles wat we doen, checken we of dit bijdraagt aan één van de thema’s. Zo worden we telkens gedwongen om scherpe keuzes te maken en houden we de snelheid erin. Wanneer we bijvoorbeeld een onboardingsapp willen introduceren, vragen we ons eerst af of deze het doel dient dat we onder onboarding vastgesteld hebben.’ 

De 'wow'-factor

Renée beleefde ook haar eigen ‘wow’-moment tijdens het traject. ‘In de sessies ben ik echt trots geworden op onze medewerkers; zij voelen zich zo verbonden met VariantZorg en zijn met veel bevlogenheid aan het werk. Als HR-manager ben je vaak bezig met complexe vraagstukken, waarbij je medewerkers niet ‘zomaar’ betrekt. Nu weet ik dat het enorm waardevol is om dit wel te doen. Medewerkers hebben vaak hele goede ideeën en zijn onze belangrijkste ambassadeurs.’ 

De gouden tip voor zorg- en welzijnsorganisaties is volgens Renée om heel goed te weten waaraan jouw organisatie én medewerkers behoefte hebben. ‘Het allerbelangrijkste is om te weten wat jou als organisatie onderscheidt. Wanneer je weet wat de kracht is van je organisatie, kun je deze met trots uitdragen aan bestaande en nieuwe medewerkers.’ 

Over VariantZorg

VariantZorg is een flexorganisatie in de ouderenzorg en onderdeel van het Fundis Netwerk. Hun motto, waarmee ze de medewerker volledig centraal stellen: ‘jij leeft, jij kiest, jij zorg’. Wat Variant Zorg uniek maakt, is de vrijheid die zij hun zorgverleners bieden. Ze laten het werken vanuit een vast rooster volledig los en leggen de regie bij de medewerkers. ‘Zij mogen zelf weten waar en wanneer ze willen werken.’ Vanuit deze visie bieden ze ondersteuning aan 600 zorgverleners in meer dan 90 teams die werkzaam zijn in de VVT-sector; bij cliënten thuis of in een woonvorm.  

Meer weten over de kandidaat -en medewerkersreis? Lees hier meer over het belang van een goede employee journey.

Wil je een keer
vrijblijvend sparren?

Vera denkt graag mee om jouw HR-uitdagingen om te zetten in oplossingen.

Neem contact op